Benzineprijzen noteren op recordniveau’s. Maar wat is nu precies een
‘recordprijs’?

Inkoopcollectief UnitedConsumers houdt de gemiddelde adviesprijs van vijf
grote brandstofmaatschappijen bij, en meldde afgelopen vrijdag een nieuwe
topprijs van 1,791 euro voor een liter euro ongelood.

Zo’n prijs zul je aan de pomp echter niet gauw tegenkomen. "Feitelijke
pompprijzen wijken altijd af van adviesprijzen. Maar die zijn uiteindelijk
wel leidend voor de richting van benzine- en dieselprijzen", licht
directeur Paul van Selms van UnitedConsumers.com toe.

Adviesprijs vs pompprijs
Maar hoe groot zijn de verschillen? Bekend is dat je bij onbemande stations
relatief goedkoop kunt tanken, en dat stations langssnelwegen doorgaans iets
duurder zijn. Het Centraal Bureau voor de Statistiek houdt een gemiddelde
prijs bij van daadwerkelijk getankte prijzen. Deze prijs is gebaseerd op een
bestand van meer dan 240 duizend leaserijders van tankpasuitgever
Travelcard.

Afgelopen jaar schommelde het verschil tussen de gemiddelde adviesprijs en
gemiddelde pomprijs voor benzine tussen de vier en zes cent.

Op 13 januari lag de landelijke adviesprijs op 1,778 euro, tegen een
gemiddelde pompprijs van 1,716 euro voor een liter euro ongelood. Ofwel een
verschil van 6,2 cent. Bij diesel was het verschil vijf cent: 1,48 euro
(advies) per liter, tegen 1,43 euro (pompprijs).

Wat is goedkoop?
Met een gemiddeld verschil van ruim zes cent bij tussen advies- en
pompprijzen voor benzine, ligt de lat voor 'goedkoop' tanken dus bij prijzen
die onder de 1,71 euro liggen. Daar zitten de prijsvechters onder de
pompstationhouders momenteel.

Een pompprijs van ruim 1,71 euro voor ongelode benzine blijft echter hoe dan
ook historisch hoog.

Verwarrend voor de perceptie van consumenten is dat de prijs van ruwe olie,
waaruit brandstoffen als benzine en diesel worden gemaakt, wel hoog is, maar
niet zo hoog.

Door de perikelen rond de westerse olieboycot van Iran steeg de prijs van
Noordzee-olie afgelopen vrijdag even tot 120 dollar per vat. Maar dat is nog
altijd 30 dollar lager lager dan de piek van 2008. Medio 2008 kostte ruwe
olie bijna 150 dollar per vat.

Euro-effect
Waarom dan toch recordprijzen aan de pomp? Voor Nederlandse afnemers is
hierbij de europrijs van olie cruciaal. Die bereikte in juli 2008 een record
van 77 euro per vat voor het gemiddelde van de maand.

Door de verzwakking van de euro ten opzichte van de dollar tikt de huidige
olieprijs zwaarder aan. Afgelopen december kostte Noordzee-olie omgerekend
in euro's gemiddeld 70 euro per vat. Dat was redelijk dicht bij de oude piek
van 2008.

In januari dit jaar werd het record van 2008 voor de ruwe olieprijs in euro's
doorbroken, met een gemiddelde prijs van ruwe olie van 87 euro per vat.
Afgelopen vrijdag betaalde je omgerekend 91 euro voor 159 liter ruwe olie.

Hogere accijns
Topprijzen van ruwe olie werken door in de pompprijs, maar daarbij moet
altijd een belangrijke kanttekening worden gemaakt: de invloed van
belastingen. Voor consumenten is van belang dat circa tweederde van de
benzineprijs in Nederland bestaat uit accijns en btw.

Kijk je naar de ontwikkeling van de fiscale heffingen, dan hebben die evenmin
stil gestaan de afgelopen vier jaar. Sinds 2008 is de accijns op benzine met
vier eurocent gestegen, van 0,69 euro per liter ongelood tot 0,73 euro dit
jaar. Ook dat tikt aan.

Lees ook op Z24.nl:

Record benzineprijs naar 1,80 euro

Inflatie naar 2,5 procent

Rob Putter: Iraans oliewolkje bij mooi beursweer

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl